…Той е човек с невероятен темперамент… с такава сила и заряд… Това, което прави, е прекрасно, така неповторимо прекрасно… докоснато от експресионизма… има нещо неописуемо… толкова е интересно и завладяващо. Той е толкова силен като
излъчване, толкова могъщ… останалото ще се намести и промени с времето. Но още сега той носи в себе си всичко най-необходимо за един велик творец. Очевидно е кoлко много културни слоеве присъстват в творбите му. Неговите е скулптури са взаимoсвързани една с друга, тъй както и с моите. Той е един от неокласиците на нашето време.

Сезар

Педро А. Серра,

Академия за изящни изкуства

Имах щастливата възможност да се запозная с големия скулптор Вежди Рашидов чрез моя дългогодишен добър приятел Бернардо Кетглас, който е голям колекционер на предмети на изкуството, човек, който е направил нещо почти невъзможно: в центъра на остров Майорка, където растат само бадемови дръвчета и рожкови, и тук-там по някой бор, той, така да се каже, е „посял“ към хиляда скулптури, които придават на пейзажа чудното усещане за нереална красота, за райски сън, за друго измерение на реалността.Сред тези хиляда скулптори се открояват с голяма сила, красота и проникновени послания творбите на Карденас и на нашия голям приятел Вежди Рашидов. Тези двама творци придават една неповторима красота и смисъл на този скулптурен парк.

Но тук аз не искам да говоря за Бернардо Кетглас, нито за Карденас, когото друг един голям скулптор, Енрике Бролия, наричаше „Ел моренито“. Възможно е, а може и да греша, но ми се струва, че в своето творчество „Ел маестро“ Вежди Рашидов е черпил вдъхновение от два изключително големи извора – Уйлям Блейк и Франсиско Гоя Лусиентес, който по мое лично мнение е бащата на импресионизма и оттам на цялото модерно изкуство.

Неговите измъчени образи, неговите птици, които са готови да свият гнезда в един ад, присъщ по-скоро на творбите на Блейк, като че са слезли от картини от „мрачната серия“ на Гоя, но придобили нов живот чрез бронза.

Когато говоря за съвременното изкуство, винаги съм казвал, че художниците на 21 век винаги са изправени пред едно от най-сериозните предизвикателства в историята на изкуството-

от образците в Алтамира досега, като се мине през египетското, гръцкото и финикийското изкуство и се дойде до творбите бяло върху бяло на Малевич и до жените с по три, четири и пет очи на Пикасо, а също така, и защо не, до фантастичния сюрреалистичен, поетичен, красив и универсален свят на съзвезди ята на Миро.

И това предизвикателство е как да се намерят нови пътища в изкуството, как да бъдат открити нови хоризонти.

Много е трудно за съвременните художници да се борят с тези предизвикателства на епохата. Предизвикателства, с които, по моето скромно мнение, Вежди Рашидов е успял да се пребори успешно.

Големият майстор на скулптурата Рашидов е успял да сътвори и в 21 век нови форми, да вдъхне нови чувства, да дефинира с нови изразни средства едно ново и по-различно изкуство.

Благодарим ти, Вежди, за удоволствието, което ни достави да се възхищаваме от един по-нов и различен начин на интерпретиране в изкуството.

Сред толкова посредственост, която цари наоколо, сред толкова маркетинг, сред толкова търговци в сферата на изкуството, които искат да се представят за велики творци, които не съумяват да надскочат своята посредственост, ти, български маестро, представляваш един оазис,изпълнен с живот и артистичност, сред тази отегчителна и изнурителна пустиня, каквото представлява изкуството днес.

Жан-Пол Вилен

Собственик на Галерия „Жан-Пол Вилен“

През 1986 година Вежди Рашидов пристигна във Франция с изложба за Есенния салон на изкуствата. За мен този момент беше повод да се запозная с него и със скулптурите му. Аз самият имам влечение към импресионизма и бях силно впечатлен от творбите му, които се отличават с много ясни и изразителни черти и индивидуалност.

Тогава му предложих да организира изложба в Париж през юни 1990 година.Изложбата пожъна голям успех. Поддържахме приятелството си през годините, срещайки се при всяко негово пътуване до Франция, и с голяма радост посрещнах новината за назначението му като Министър на културата в България.

Доколкото касае френско-българските взаимоотношения, Вежди Рашидов е изключително успешен министър, понеже заедно с господин Фредерик Митеран съумяха да задълбочат културните връзки между двете страни. Подписаха се договори с Лувъра,други проекти са в процес на реализация, като този с Музей Роден… В качеството си на Министър на културата той успя да възроди българския културен център, който регулярно организира концерти и изложби.Творбите на скулптора Вежди Рашидов са произведения с изключителна стойност.Успехите на неговите международни изложби (Турция, Франция, Холандия, Япония,Испания, Италия, Русия…) свидетелстват за неговия талант на артист. Разпознаваемият му стил от тревожни фигури, тела, деформирани до причудливи пропорции, пропиваскулптурите му с нова емоция. Творбите му разкриват различно и оригинално изкуство.

Вежди Рашидов, артист с многобройни дарби, сътворява силен живописен език, който разчупва естетическите канони чрез своята мощна изразителност.

С удоволствие представяме двадесетина от значимите му творби, както и произведения на Захари Каменов, български художник график с голям талант, чиято любов към фината и могъща образност и желанието безспирно да се стреми към съвършенство му придават изключителен артистичен облик.

Тази изложба ще позволи да представим на френската публика двама български творци, които имат значим принос за страната ни.

Чапко И Мариолайн Яхер,

Галерия „ДЕ КУЕСТЕ“

Имаме галерия и градина със скулптури (De Quesse) в малкото градче Хеерде в Холандия, но с големи художници от България. Един от тях е Вежди.За нас той е даровит скулптор и художник, чиито творби много харесваме, особено портретите и интригуващите „Непознати“. Но най-вече Вежди е гол ям човек и приятел.

За пръв път преди шест години влязохме като непознати в хубавата му къща в Симеоново, а си тръгнахме като приятели. Оттогава сме се срещал и много пъти.Досега в нашата галерия сме правили две изложби с творби на Вежди, а той присъства на откриването и на двете, като ни подкрепяше в усилията да представим българското изкуство в Холандия.

Окуражаваше ни с думите, че историята е доказала, че дори малките места могат да играят важна роля в търсене на изкуството. Разбира се, неговите творби имат забележително присъствие и в нашата колекция.
Вежди, благодарим ти за подкрепата, приятелството и за прекрасните мигове,които прекарахме с теб и Снежа.

Ролан Дюбюк,

ЕДИН ОТ НАЙ-ИЗВЕСТНИТЕ И КОЛОРИТНИ ХУДОЖНИЦИ ОТ МОНМАРТЪР

Тези скулптури изразяват твърде яркия темперамент на художника и за мен представляват едновременно страдание и красота. Това е наистина чист експресионизъм.Няма измама!

Скулптурите са така създадени, сякаш се изливат направо от сърце ето на твореца.Чувства се веднага всичко, каквото е искал да покаже авторът в своите творби – било то онова, което е изстрадал, или което е мислил и чувствал. За мен това е голям майстор на скулптурата.

Айнур Пехливанлъ,

31 МАРТ 2006, АНКАРА, ТУРЦИЯ
ХУДОЖЕСТВЕНА ГАЛЕРИЯ „АРМОНИ“

Запознахме се с Вежди в Анкара през 1989-а. В началото отношения ята ни бяха като на художник със собственик на галерия, но после прераснаха в близко приятелство.Споделяхме щастливи мигове и неприятности.

Празниците, прекарани със семействата ни, правеха живота по-пъстър. По време на изложбите на Вежди в Турция преживяхме изключително вълнуващи моменти. Когато го опознах по-добре, ентусиазмът ми към неговото изкуство порасна.

И престанах да се опитвам да анализирам как новото и мощното могат да се съчетават творчески в неговите скулптури защото той e човек, който има голямо сърце и е символ на силата! И вгражда всичко това в своите скулптури.

Вежди е творец, чиито произведения са желани от всички ценители, а самият той е идол за младите художници в Турция. За мен ще бъде голяма чест да продължавам да съм приятел на един от най-значителните скулптор и на света, който е оставил своя знак върху двадесети век и върху целия мой живот.